UdL - Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social - Fons d'art
 

Olga Olivera- Tabeni

Plegant murs. Manual d'instruccions
2017
Imatge digital sobre paper
100x70 cm
Edició limitada de 1/5

(Lleida, 1972)
Llicenciada en Belles Arts, per la Universitat de Barcelona, ​​i màster per la Universitat de Lleida.

Artista i professora, temporalment associada a la Universitat de Lleida i col·laboradora al MACBA. Associada a diversos col·lectius com MAV, Mujeres en las Artes Visuales, Mascançà, PAAC, Plataforma assembleària d'artistes de Catalunya i Canal Viu. També forma part de l'Arxiu Javelina del Centre d'Art La Panera i del projecte Second Round, Universitat de València.

La seva obra s'ha exposat de forma individual i col·lectiva en diferents espais de Catalunya, l'Estat Espanyol, Andorra i Lisboa. Entre les seves darreres exposicions individuals destaquen "Portland del Ebro" (Fundació Guillem Viladot, 2021), "C-1313" (Centre de documentació i museu tèxtil de Terrassa, 2019) i "Temptativa d'Inventaris" (La Gòtica de l'Institut d'Estudis Ilerdencs, 2019). De manera col·lectiva ha format part de les exposicions "12a Biennal d'Art Leandre Cristòfol" (Centre d'Art La Panera, 2021), "Biennal d'Art de la Diputació de Tarragona" (Museu d'Art Modern de Tarragona, 2022) i "Encreuaments" (Museu d'Art Jaume Morera, 2021).

També es destaca l'estada en residències com la Beca d'Art i Natura a la creació de la Panera/CAN/CDAN (Farrera, 2018), juntament amb diverses publicacions i col·laboracions amb projectes d'artista, i la realització de seminaris i tallers1.

L'artista treballa "a partir de processos d'investigació, i des d'un art volgudament social i polític -a cops històric, filosòfic, on l'encreuament s'endinsa en projectes de caràcter visual, intentant conservar aquesta vessant d'investigació, documental. Parla del poder, dels sistemes i dels mecanismes de discriminació que exerceix el mateix, o sobre el silenci, i les eines utilitzades per al silenciat de les veus, femenines, de classe o estament social"2.

En relació a l'obra, l'autora ens explica el següent:

"Reinterpretació de la peça de videoart Plegant Murs, presentada a la Casa Duran i Sanpere de Cervera i de la peça Plegant murs. Manual d'instruccions, presentada a DUODA.

L'obra fa referència a l'acció d'Hermínia Grau Aymà, d'obrir de nou a la vida la part noble de la casa familiar dels Duran i Sanpere, vint-i-quatre anys tancada per la seva sogra, Elisa Sanpere, pel dol del seu marit. Hermínia obre literalment i metafòricament la casa Duran. Junt a les portes i finestres l'obre a l'escriptura femenina amb la traducció al català del Segon Sexe de Simone de Beauvoir. L'obra proposa un manual d'instruccions per plegar els murs que una dona pot proposar a l'altra en la "casa de l'home". Es tracta de plegar, no d'enderrocar. Pleguem els murs com pleguem els llençols, entre dones, amb cura i amor però amb fermesa, sense les arrugues del patriarcat"3.

Olga Olivera- Tabeni

Referències
1 Olga Olivera-Tabeni. Recuperat de https://www.olgaoliveratabeni.net/curriculum
2 Íbid.
3 Olivera-Tabeni, Olga. "Plegant murs. Manual d'instruccions". DUODA: estudis de la diferència sexual, [en línia], 2017, Núm. 53, p. 142-6, https://raco.cat/index.php/DUODA/article/view/329077


 

Universitat de Lleida  |  Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social  |   10.02.2022