UdL - Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social - Fons d'art
 

Gregorio Iglesias

Family happy
1998
Tècnica mixta sobre tela
81x116cm.

Petit masturbador
1996-1997
Tècnica mixta sobre tela
81x105cm.

(Les Borges Blanques, 1966)
És un dels artistes lleidatans actuals amb més projecció internacional. Graduat en Arts Aplicades i Oficis Artístics en l'especialitat de Processos Pictòrics per l'Escola de Belles Arts de Lleida1.

Després de realitzar una estança a París, la qual es reflectiria en part de la seva obra, es traslladà al País Basc. Ha participat en projectes culturals i artístics sota la coordinació de Glòria Bosch, en la galeria Yvonamor Palix, i al Centre d'Estudis Catalans, en col·laboració amb la Universitat de la Sorbona, entre altres.

Les seves obres estan molt marcades per elements autobiogràfics. Del seu treball es caracteritza dues facetes, d'una banda, pintures en gran format on es mescla la pintura, amb el dibuix i la incrustació de diversos materials. D'altra banda, obres de petit format sobre aglomerat xapat en blanc, on evoca sovint paisatges garriguencs. L'artista empra una tècnica gestual que transita entre la figuració i l'abstracció2.

L'any 2013 pinta a l'aire lliure durant més de dos mesos Entre el Cel i la Terra, una obra de grans dimensions a la Pobla de Cérvoles. Feta amb tintes xineses i carbons, restà exposada a les inclemències del temps, els treballs del camp i els relleus del terreny, esdevenint una peça completament vinculada al territori.

Durant els darrers anys, ha treballat entorn dels camps de concentració. L'any 2015 va pintar una tela de gran envergadura a Peenemünde, emprant elements del camp de concentració, carbó, tinta, i les condicions meteorològiques. El projecte fou realitzat en col·laboració amb el Till Richter Museum Schloss Buggenhagen i Historisch-Technisches Museum Peenemünde.

El 2018, de manera conjunta amb la fotògrafa Sabela Eiriz van presentar el projecte Sobre los mismos pasos el qual versa sobre el recorregut per diferents camps de concentració d'Alemanya i Polònia, combinant fotografia, pintura, vídeo i instal·lació.

Iglesias ha realitzat múltiples exposicions en països com Espanya, Estats Units i el Japó, i la seva obra forma part de nombroses col·leccions particulars de França, Holanda, Itàlia, Estats Units, Canadà, Anglaterra i Espanya3.

A través d'una conversa, l'artista ens dóna algunes idees sobre el contingut de les obres.

L'obra Family happy (1998) està connectada amb l'espai obert del taller de l'artista, en el qual "entraven orenetes, i hi havia nius i pardals. Hi havia famílies felices ... pintant envoltat d'ocells".

Petit masturbador (1996-1997) pertany a la sèrie Gossos. Aquesta neix i es desenvolupa al voltant de diversos fets i conceptes. Un detonant clau fou el pes i dol de la mort del pare de l'artista. Els gossos eren un element familiar, ja que de petit s'havia criat amb molts. Un dia de pluja intensa, parà en un semàfor i passà un gos, que s'atura al mig, el gos el mirà, i continuà. Aquest fet l'hi semblà increïble. Alhora, durant el dol també tenia el sentiment com un gos molt trist.
Primer va treballar sobre els gossos grocs, i després els gossos vermells. Els darrers sorgeixen a partir de la visió a la carretera d'un gos atropellat. L'hi impactà molt, ja que s'aguantava sobre les potes del davant, com si assumís el seu destí4.

Referències
1 Nadal Gaya, J. M. (2003) Diccionari de pintors, escultors, gravadors i dibuixants : l'art a la Lleida del segle XX. Lleida: Pagès.
2 KUR art gallery. Gregorio Iglesias Mayo. Recuperat de http://kurgallery.com/gregorio-iglesias-mayo/
3 Íbid
4 Informació elaborada a partir d'una conversa telefònica amb l'artista.


 

Universitat de Lleida  |  Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social  |   19.03.2021